Problémák az éves elszámolással – Ügyeljen rá

Napelem Közzétéve: 2022.04.29.

Egyre több megkeresés érkezik hozzánk az éves elszámolásokkal kapcsolatban. Az elmúlt időszakban mi is külön levélben hívtuk fel volt és jelenlegi ügyfeleink figyelmét rá, hogy egyeztessenek a szolgáltatóval még az éves elszámoló számla kiállítása előtt.

Mivel azóta is folyamatosan jelzik ügyfeleink a problémákat, arra gondoltunk, megosztunk pár tapasztalatot, esetet, amely segíthet elkerülni, hogy mások is hasonló problémába ütközzenek.

Általánosságban az alábbi problémák merültek fel:

  • Szeptemberig visszamenőleg kiszámlázták az addig vélt fogyasztást.
    • Ebben az esetben a számlák értékét ki kell egyenlíteni (amennyiben nem egy irreális összegről van szó), majd az elszámolásnál jóváírásra kerül a kiszámlázott összeg.
  • Értesültünk olyan problémáról, hogy a szolgáltatóváltás alkalmával óraállás rögzítése nélkül, tehát „0” értékkel került át az MVM Next számlázási rendszerébe, így az addig megtermelt energia elveszett és kiszámlázásra került.
  • Tudomásunkra jutott, hogy nem állítják be automatikusan az éves elszámolást, ezt külön kell jelezni az ügyfeleknek az áramszolgáltató számlázási osztályán, ami jellemzően csak a régi ELMŰ-ÉMÁSZ területre vonatkozik, akik átkerültek az MVM-hez.

Alábbiakban pedig két konkrét eset:

„Tegnap kézhez vettem egy elektromos áram számlát az NKM Energia Zrt.-től egy horribilis összegről, amiben a 2021.09.01-2022.03.08 időszakra a fogyasztást meglehetősen jó becsülték, a termelés viszont nem szerepelt. A számla fizetési határideje 2022.04.04.

Felhívtam telefonon az NKM ügyfélszolgálatát, ahol nyomatékosan azt tanácsolták, hogy semmiképpen ne fizessem ki a kiküldött számlát (ez az ellenkezője annak, amit Önök az előzmény levélben tanácsolnak), a számla sztornózását indítják és a panaszomat kivizsgálják, amire a választ elvileg 15 napon belül, gyakorlatilag 30 napon belül mindenképp megkapom.

Az ügy további fejleményeiről szívesen tájékoztatom majd Önöket, hogy a hasonló helyzetbe kerülő ügyfeleik számára fel tudják használni ezt az esetet.”

Mivel igyekszünk segíteni ügyfeleinket ezért követtük az eseményeket:

„Ígéretem szerint jelentkezem, mert az ügyemben további fejlemény van.

  • 03.25-én tettem panaszbejelentést az NKM Zrt.-nél a nagy összegű részszámla miatt.
  • 03.29-én kaptam meg a hivatalos választ a panaszra, majd
  • 03.30-án (ma) egy telefonhívás során igyekeztem tisztázni a válasz alapján még kérdéses részleteket.”

 

“A válaszok alapján a panaszolt számlát törölték és töröltek még egy számlát is, amely már kiállításra került, de még nem küldték ki.

Arról is tájékoztattak telefonon, hogy a HMKE-s ügyfelek számlái a szolgáltatóváltáskor zárolásra kerültek addig, amíg az elszámolásra a megoldás meg nem lesz és azt a felettes hatóság jóvá nem hagyja. Erre a jóváhagyásra a tájékoztatás szerint 2022.03.01-jén került sor, mely után automatikusan kiállításra kerültek részszámlák és az én esetemben ezzel került megalapozásra a panaszügy.

Arról is tájékoztattak, hogy az éves elszámolási cikluson túl nem lehet elszámolatlan elektromos fogyasztás és termelés sem, tehát aki alul-termel, fizet, aki túltermel, azt kifizetik. Amennyiben az elszámolás eszerint történik meg, szerintem rendben leszünk és akkor nem lesz szükség az áramszolgáltatóval további egyeztetésre.

A telefonos ügyintéző a következő évekkel kapcsolatban azt javasolja, hogy amikor kézhez kapom az éves elszámoló számlát és elszámolunk, a biztonság kedvéért minden évben haladéktalanul email-ben jelezzem, hogy továbbra sem kérek részszámlát, hanem éves elszámolást.

Remélem, hogy az egyedi eset érdemi részleteinek Önök felé történő megosztásával kicsit hozzá tudok járulni a többi ügyfél tájékoztatásához :)”

Még egy példa:

“Tegnap, miután több ízben az ügyintézések során a központi leolvasás kapcsán felmerült beszélgetésben a kifejezés elhangzása után mindig kérdőjelet hallottam ki az ügyintézőtől, így hát

–  rákérdeztem: az nem automatikus és ha nem, akkor nekem be van-e állítva?

–  válasz: ez attól függ, hogy a SIM Kártya benne van-e az én ad-vesz órámban?

– én: tessék? honnan tudjam? az órát cserélő azzal ment el, hogy ide már nem jönnek leolvasni!

– válasz: hívjam fel az Elmű Hálózat Kft-t, majd ők megmondják!

Megmondták! Nincs, kérnem kell. Írásban, csak annyit, hogy kérem a beállítását. Talán ez is tanulságos lehet!

ui: az utolsó online-ügyintézés során egy ügyintézőtől azt tudtam meg, hogy nem minden adatot vettek át. Ilyen volt az én esetemben a havi számlázás is.”

Összefoglalva:

Mindenképpen azt javasoljuk, hogy keressék meg a szolgáltató ügyfélszolgálatát, és ellenőriztessék, minden rendben van-e az elszámolással, leolvasott értékekkel, még mielőtt számlát állítanának ki, mert meggyorsíthatja az ügyintézést.

Reméljük, akiknél esetleg hasonló probléma adódott, sikerül megoldani a kérdéses pontokat, és mindenkinél zökkenőmentesen zárul az éves leolvasás.

Referenciáink önmagukért beszélnek

Napelemes rendszert szeretne?

Tekintse meg kínálatunkat, használja gyors és egyszerű napelem kalkulátorunkat vagy forduljon hozzánk bizalommal! Szakértő kollégáink díjmentesen konzultálnak Önnel telefonon (+36 70 314 1527) vagy e-mailben (info@wagnersolar.hu).